Απάτες με eshops

Αναρωτιέσαι κι εσύ γιατί τα κινητά στα «σκρουτζομάγαζα» είναι τόσο φθηνότερα;

Εδώ έχουν μάθει για τα «σκρουτζομάγαζα» οι γονείς μας (για να μην πω οι παππούδες μας), οπότε θεωρώ δεδομένο πως είστε πλήρως εξοικειωμένοι με την έννοια.

Από τη στιγμή λοιπόν, που τα έχετε ακούσει, είναι σχεδόν βέβαιο πως έχετε προχωρήσει και σε κάποια αγορά από τα εν λόγω καταστήματα. Κυρίως για ηλεκτρονικές συσκευές. Άλλωστε, με δεδομένη την οικονομική κρίση, είναι λογικό να μας προσελκύουν οι τόσο καλύτερες τιμές που προσφέρουν αυτού του είδους τα καταστήματα.

Αναρρωτηθήκατε ωστόσο, τι συμβαίνει και τα «σκρουτζομάγαζα» καταφέρνουν να πουλούν 20% – 30% (ορισμένες φορές ακόμη περισσότερο) φθηνότερα από τα συμβατικά καταστήματα;

Την απάντηση μας την έδωσε το Insider.gr. Όχι, οι εν λόγω επιχειρηματίες δεν «κλέβουν» την εφορία ούτε το ΦΠΑ. Επίσης, παρόλο που τέτοιου είδους ηλεκτρονικά (συνήθως) καταστήματα, έχουν πολύ χαμηλότερα λειτουργικά κόστη (λιγότεροι υπάλληλοι, μικρότερες εγκαταστάσεις, έλλειψη stock κλπ), οι καλύτερες τιμές δεν έγγυται σε αυτά.

Το μυστικό κρύβεται στην προέλευση των εν λόγω κινητών, υπολογιστών και λοιπών προϊόντων. Βλέπετε, δεν προέρχονται από τις ελληνικές αντιπροσωπείες των μεγάλων κατασκευαστών των συσκευών, αλλά από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κυρίως από την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη (Πολωνία, Ρουμανία, Βουλγαρία κ.α.). Οι έμποροι αγοράζουν πολύ πιο φθηνά τα κινητά από εκεί και μπορούν να τα προσφέρουν με την σειρά τους πολύ πιο φθηνά από την επίσημη τιμή διάθεσης τους στην Ελλάδα.

Και το σημείο κλειδί, είναι πως η πρακτική αυτή δεν είναι καθόλου παράνομη και παράτυπη. Σύμφωνα με τους νόμους της Ε.Ε. οι συσκευές αυτές έρχονται στη χώρα μας με κανονική εγγύηση, η οποία οφείλει να εξυπηρετείται από τις ελληνικές αντιπροσωπείες. Αυτό το σημείο άλλωστε, είναι κι ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος των γνωστών σε όλους μας αλυσίδων, οι οποίες αδυνατούν να ανταγωνιστούν τις τιμές που προσφέρουν τα λεγόμενα …«σκρουτζομάγαζα». Και το μέγεθος του τζίρου που κάνουν αυτά τα καταστήματα, δεν είναι καθόλου αδιάφορος. Τα στοιχεία άλλωστε, δείχνουν πως περισσότερα από τα μισά κινητά τηλέφωνα (55%) που κατατέθηκαν πέρσι προς επισκευή στην ελληνική αντιπροσωπεία μεγάλης εταιρείας ηλεκτρονικών συσκευών, προερχόντουσαν από χώρες της ΝΑ Ευρώπης.

Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος με αφορμή τη συγκεκριμένη υπόθεση, ενημερώνει τους χρήστες του διαδικτύου για τους κινδύνους και τι πρέπει να προσέχουν σε συναλλαγές που πραγματοποιούν μέσω διαδικτυακών ιστοσελίδων:

-Πριν πραγματοποιήσουμε οποιαδήποτε συναλλαγή μέσω μιας ιστοσελίδας, θα πρέπει να επικοινωνούμε με το ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop) ή την εταιρεία, προκειμένου να επιβεβαιώσουμε εάν θα λάβουμε απάντηση και αν υφίσταται – λειτουργεί η επιχείρηση και έχει φυσική έδρα

-Να αναζητούμε πληροφορίες και σχετικές αναρτήσεις για την αξιοπιστία του ηλεκτρονικού καταστήματος και πώς το διαδικτυακό κατάστημα διαχειρίζεται τυχόν παράπονα πελατών του

-Να ζητάμε την αυθεντική απόδειξη ή γραπτή απόδειξη αγοράς

-Να προσέχουμε ιδιαιτέρως, όταν η προσφορά φαίνεται πολύ καλή για να είναι αληθινή και το άλλο μέρος ασκεί συνεχώς πίεση για την ολοκλήρωση της αγοραπωλησίας

-Θα πρέπει να πραγματοποιούμε πάντα τις συναλλαγές μας πληκτρολογώντας οι ίδιοι τη διεύθυνση της αντίστοιχης ιστοσελίδας. Να μην κάνουμε «κλικ» πάνω σε συνδέσμους (links) από μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, καθώς υπάρχει περίπτωση να είναι απατηλά

-Να πραγματοποιούμε τις πληρωμές-συναλλαγές μας μόνο μέσω ιστοσελίδων που έχουν το εικονίδιο ασφαλείας (μία κλειδαριά πάνω αριστερά στον browser).

Τα παρακάτω στοιχεία προήλθαν από εξωτερική έρευνα και το techingreek.com προχώρησε στην δημοσίευσή τους:

Είναι γεγονός γνωστό στην αγορά πως το skroutz.gr είναι γεμάτο με απατεώνες. Οι απλοί χρήστες νομίζουν -και μπορεί να συμβαίνει έτσι- πως βγαίνουν κερδισμένοι ενώ από πίσω μερικοί απατεώνες πλουτίζουν και εκατοντάδες επαγγελματίες παλεύουν να επιβιώσουν.

Για όσους δεν γνωρίζουν, το skroutz είναι ένα metasearch engine. Κατηγοριοποιεί δηλαδή καταστήματα και προϊόντα και για την τελική συναλλαγή κάνει redirect τον χρήστη στο κατάστημα που επέλεξε.

Η κατηγοριοποίηση και το φιλτράρισμα γίνεται με διάφορους τρόπους, ο πιο συνηθισμένος ωστόσο είναι με βάση την τιμή: από φθηνότερο προς ακριβότερο. Και εκεί ακριβώς ξεκινάει η απάτη.

Υπάρχουν κάποιοι επιχειρηματίες που διατηρούν 6-7 skroutzομάγαζα και κατεβάζουν τα προϊόντα τους σε τιμές κάτω από το κόστος γιατί μπορούν. Και γιατί μπορούν; Γιατί έχουν εταιρείες σε Ρουμανία, Βουλγαρία και λοιπούς φορολογικούς παραδείσους όπως επίσης και ψεύτικες αποθήκες. Αγοράζουν λοιπόν από προμηθευτές και αποθηκεύουν το εμπόρευμα τους εκεί. Σε κάθε αγορά κόβουν αποδείξεις με ψεύτικες ταμιακές και εικονικά στοιχεία και φυσικά εφόσον δεν αποδίδουν ΦΠΑ στην εφορία, το κερδίζουν αλλά έχουν και δυνατότητα τα χαμηλώσουν αρκετά τις τιμές τους.

Για να καταλάβετε πως πάει. Υπό φυσιολογικές συνθήκες ένας έμπορος αγοράζει ένα κινητό 100€. Έστω ότι αποφασίζει να το πουλήσει 150€, η τελική τιμή για τον πελάτη θα είναι 150+36 (ΦΠΑ)=186€. Το κέρδος για τον έμπορο θα είναι 50€, τα 50€ επιπλέον των 100 που έβαλε καθώς τα 36€ του ΦΠΑ θα τα επιστρέψει στην εφορία. Άρα αυτός ο έμπορος αν ήθελε να χτυπήσει την τιμή, το χαμηλότερο που θα μπορούσε να πουλήσει είναι 124€, δηλαδή 100€ που αγόρασε την συσκευή + 24€ το ΦΠΑ και δε θα έβγαζε κανένα κέρδος.

Οι απατεώνες του skroutz τώρα με τις εικονικές αποθήκες, αγοράζουν με την ίδια τιμή συνήθως, ας πούμε 100€, ακόμα και αν αποφασίσουν να το πουλήσουν όσο ο παραπάνω έμπορος που δεν βγάζει τίποτα, δηλαδή 124€, αυτοί θα βγάλουν 24€! Γιατί; Γιατί δεν αποδίδουν ΦΠΑ στην εφορία. Αυτό τους κάνει να χτυπάνε ακόμα περισσότερο την τιμή. Μπορούν να το πουλήσουν 90€+24%ΦΠΑ=111.6€, περίπου 10€ χαμηλότερα από τον έμπορο που το πουλάει στο κόστος και δεν βγάζει τίποτα και ακόμα θα έχουν κέρδος 11.6€. Το μυστικό εδώ είναι πως ΠΑΝΤΑ χρεώνουν το ΦΠΑ στον τελικό πελάτη ενώ αυτοί δεν το αποδίδουν ποτέ στην εφορία.

Εφόσον μπορούν λοιπόν να χτυπήσουν τέτοιες τιμές, μοιραία θα βγαίνουν και στις πρώτες θέσεις τους skroutz και μοιραία θα αλλοιώνουν και τον τρόπο λειτουργίας του μέσου αλλά και θα κλείνουν συναδέλφους τους που παλεύουν νόμιμα και τυπικά να τα βγάλουν πέρα.

Φυσικά υπάρχουν και οι απλά κουτοπόνηροι, που απλά ρίχνουν προϊόντα στο κόστος ώστε να βγαίνουν ψηλά στο skroutz, να πουλάνε και να έχουν ρευστότητα αλλά σε βάθος χρόνου κλείνουν.

Είπα στην αρχή για μεγάλες αλυσίδες retail, έχουν και αυτές το δικός τους δράμα. Αφενός πρέπει να είναι καθόλα νόμιμες ακολουθώντας τα νόμιμα κανάλια και τις διαδικασίες και αφετέρου για να ζήσουν πουλάνε φυσικά τα προιόντα πάνω από το κόστος αγοράς, σε αντίθεση με τα καταστήματα στο skroutz. Σε αυτή την περίπτωση δεν είναι οι μεγάλες εταιρείες που μας κοροϊδεύουν, αλλά τα μικρά καταστήματα της γειτονιάς. Τα παραπάνω φυσικά ισχύουν για κάθε κλάδο και όχι μόνο τα καταστήματα κινητής και τεχνολογίας.

Τι μπορείτε να κάνετε εσείς; Κάντε τις αγορές από όπου θέλετε φυσικά αλλά ζητήστε τιμολόγιο, αν δεν σας κόβουν ή σας τα μασάνε τότε έχετε πέσει σε μία από τις παραπάνω περιπτώσεις.

Σε κάθε περίπτωση ΔΕΝ είναι το ίδιο το skroutz που ευθύνεται, αλλά θα μπορούσε σίγουρα να κάνει πιο εντατικούς και ενδελεχείς ελέγχους.

Πριν γράψω αυτό το άρθρο δοκίμασα να αγοράσω με τιμολόγιο με κάποια καταστήματα και φυσικά τα μάσαγαν.

Μερικά απο τα καταστήματα που σημειώθηκαν απάτες ειναι:

www.citismarket.gr

www.citisshop.gr

www.d-klik.gr

www.justech.gr

www.gmobile.gr

www.phonegallerystore.gr

www.phonegallery.gr

www.e-deal.gr

www.i-want.gr

www.kaizerstore.gr

www.omgadget.gr

www.kiniti.net

www.eurotelshop.gr

www.gxmobile.gr

 

Αν θέλετε να καταγγείλετε κατάστημα ή θέλετε να  στείλετε email στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. ή στη δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος.

 

Επίσης, ενώ τα ανωτέρω αποτελούν καταστήματα λιανικής, οι επιχειρηματίες πίσω από κάποια εξ αυτών έχουν κατά το παρελθόν εμπλακεί σε κυκλώματα ενδοκοινοτικής απάτης του ΦΠΑ στον χώρο της κινητής τηλεφωνίας.

Όσον αφορά για τους τρόπους της απάτης, διαβάστε παρακάτω.

Ενδεικτική του τι συμβαίνει είναι μια απλή επίσκεψη στα πλέον διάσημα online καταστήματα. Η τιμή ενός κινητού εμφανίζεται ως εξής:

Αρχική: α (η οποία εμφανίζεται διακριτά διαγραμμένη σαν να είναι προ εκπτώσεως)

Τιμή με όφελος: β (η οποία είναι παραλόγως χαμηλή δεδομένου ότι φαινομενικά περιλαμβάνει 24% ΦΠΑ, πλην όμως απέχει πολύ λιγότερο από 24% από την έκδοση τιμολογίου 39Α το οποίο και προδίδει την καθαρή αξία)

Τιμή με έκδοση τιμολογίου 39Α: α/1,24% (η οποία συνήθως είναι ακριβώς αυτή που θα έπρεπε να είναι, δίχως τη χρέωση δηλαδή του ΦΠΑ)

Σύμφωνα με τα όσα έχω πληροφορηθεί από συναδέλφους του κλάδου οι τρόποι με τους οποίους οι παρανομούντες επιχειρηματίες λειτουργούν και εξασφαλίζουν τιμές λιανικής με ΦΠΑ πολύ κατώτερες των φυσιολογικών είναι τουλάχιστον 3:

 

Α. Χρήση παράλληλης ταμειακής μηχανής

Κάποιοι εξ αυτών των επιχειρηματιών προμηθεύονται παράνομα μια 2η ταμειακή μηχανή της οποίας τα στοιχεία προφανώς και δεν είναι καταχωρημένα στην αρμόδια φορολογική αρχή. Η ταμειακή αυτή χρησιμοποιείται συνήθως μόνο κατά την πώληση κινητών τηλεφώνων, tablet ή laptop (για τα οποία ισχύει η ΠΟΛ). Εκδίδεται μια ψεύτικη απόδειξη, τυπώνεται το ΙΜΕΙ της συσκευής και ο πελάτης λιανικής φεύγει ανυποψίαστος.

 

Β. Επέμβαση στον φορολογικό μηχανισμό

Άλλος τρόπος, για επιχειρήσεις που δεν χρησιμοποιούν απλή ταμειακή μηχανή, είναι η επέμβαση μέσω λογισμικού στον συνδεδεμένο φορολογικό μηχανισμό ούτως ώστε η εκδιδόμενη απόδειξη λιανικής είτε:

α) να εμφανίζει ψεύτικη/ανύπαρκτη μήτρα είτε

β) πολλές διαφορετικές αποδείξεις να χρησιμοποιούν τον ίδιο «μοναδικό» αριθμό με αποτέλεσμα να εκδίδονται πχ 50 αποδείξεις αλλά να υποβάλλεται ΦΠΑ μόνο για την μία εξ αυτών (καθώς οι υπόλοιπες 49 φέρουν τον ίδιο αριθμό).

 

Γ. Επιστροφή τιμολογίου χονδρικής

Ένας τρίτος τρόπος που έχει υποπέσει στην αντίληψή μας και που είναι ο συνθετότερος έχει να κάνει με τη συναλλαγή μεταξύ λιανεμπόρου και προμηθευτή. Ο προμηθευτής πουλάει ένα υποκείμενο στην ΠΟΛ 1150 είδος στον λιανέμπορο πελάτη του χωρίς ΦΠΑ σύμφωνα με το νέο νόμο. Ας υποθέσουμε ότι αυτό έχει καθαρή αξία 100€. Ο λιανέμπορος στην πορεία το πουλά στη λιανική πχ 110€ με έκδοση απλής απόδειξης (νόμιμης ή και παράνομης με έναν από τους τρόπους Α και Β). Αμέσως μετά επιστρέφει το τιμολόγιο πίσω στον προμηθευτή κάνοντας εικονική επιστροφή εμπορεύματος και ζητάει αντικατάσταση με άλλο είδος που δεν εμπίπτει στην ΠΟΛ 1150, πχ έναν σκληρό δίσκο ίδιας συνολικής αξίας 100€ (80,64€ καθαρή + 19,36€ ΦΠΑ). Μέσα από συνδυασμό λογιστικών εγγραφών ο λιανέμπορος καταλήγει να επωφελείται πολλαπλά καθώς εισπράττει εκτός από μικτό κέρδος και επιπλέον όφελος από μη καταβολή ΦΠΑ από τον προμηθευτή.

Η μέθοδος αυτή συχνά απαιτεί ενδιάμεσο προμηθευτή (buffer) του οποίου η λογιστική αποθήκη δεν παρουσιάζει την παραμικρή αληθοφάνεια και ο οποίος έχει σύντομο κύκλο ζωής καθώς τερματίζει τη λειτουργία του προτού υποβάλει περιοδικές δηλώσεις.

 

Ανεξάρτητα από τον τρόπο που χρησιμοποιούν, κατά την πώληση, οι ίδιοι παρανομούντες επιχειρηματίες θα επιδιώξουν να μην κόψουν τιμολόγιο 39Α επικαλούμενοι διάφορες δικαιολογίες, από τη συνθετότητα συλλογής των δικαιολογητικών μέχρι την πλήρη αδυναμία τους να κόψουν τιμολόγιο. Ο λόγος είναι προφανής. Τα τιμολόγια διασταυρώνονται από την φορολογική αρχή ενώ οι αποδείξεις όχι. Για να εντοπιστεί παράνομη απόδειξη πρέπει αυτή να παρουσιαστεί από τον πελάτη (λήπτη της) σε φορολογική αρχή, ενώ το παραμικρό σφάλμα ή παράλειψη κατά την έκδοση τιμολογίου αργά ή γρήγορα εντοπίζεται κατά τη διασταύρωση στοιχείων (λίστες πελατών-προμηθευτών κλπ) διότι δε συμφωνούν τα οικονομικά βιβλία.

 

Σημειωτέον, στα περισσότερα αυτά καταστήματα επισημαίνεται ότι ο καταναλωτής επιτρέπεται να αγοράσει μόνο ένα προϊόν στη λιανική εάν θέλει να αγοράσει το προϊόν στην τιμή «με όφελος». Η επίσημη εξήγηση κινείται στα όρια του αστείου καθώς υποστηρίζεται πως κάτι τέτοιο γίνεται για να μπορέσουν να επωφεληθούν πολλοί πελάτες. Παράλληλα όμως διευκολύνεται η έκδοση πολλαπλών αποδείξεων με ίδιο ακριβώς σύνολο χρέωσης.

Σε περίπτωση που εντέλει εκδοθεί τιμολόγιο 39Α αυτό θα έχει την αξία που πρέπει σύμφωνα με το νόμο να έχει, δηλαδή καθαρή δίχως ΦΠΑ, και θα κυμαίνεται στα φυσιολογικά επίπεδα βάσει των καθημερινών τιμών χονδρικής που μπορούμε να δούμε στο εξωτερικό. Σε αυτήν την περίπτωση η αξία που χρεώνεται είναι ίση με την «αρχική τιμή» μείον τον ΦΠΑ.

Σύμφωνα με τα παραπάνω καλό θα ήταν να προσέχουμε όλοι στην επιλογή καταστήματος απο όπου αγοράζουμε...όχι μόνο για να αποφέυγουμε ταλαιπωρία αλλά και για να υποστηρίζουμε σοβαρές επιχειρήσεις που παλέυουν εν μέσω κρίσης οικονομικής και υγειονομικής να επιβιώσουν!

 

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies  για την βελτίωση της περιήγησής σας. Η επιχείρηση συμμορφώνεται με τον GDPR.